HANGİ
SES NASIL ÇIKARILIR?
1-) B: B” sesinin telaffuzunda “P” sesinden faydalanılır. “P” sesi telaffuz ettirilirken çocuğun hançeresi üzerine biraz temas yaparak hançerede bir titreşim olduğu hissettirilir, “D” sesi meydana gelir. Çok defa bu ses “M” sesi ile karıştırılır. Buna engel olmak için çocuğun burnunu sıkmak ve titreşimin hançereden geldiğini hissettirmek gerekir.
1-) B: B” sesinin telaffuzunda “P” sesinden faydalanılır. “P” sesi telaffuz ettirilirken çocuğun hançeresi üzerine biraz temas yaparak hançerede bir titreşim olduğu hissettirilir, “D” sesi meydana gelir. Çok defa bu ses “M” sesi ile karıştırılır. Buna engel olmak için çocuğun burnunu sıkmak ve titreşimin hançereden geldiğini hissettirmek gerekir.
2-)
P : “P” sesini çıkartmak için önce dudaklar kapatılır ve
birdenbire açılır. Çocuklar bunda başarılı olamazlarsa
önlerine küçük kâğıt parçaları ve tebeşir tozu konur. (
puuuuuuu şeklinde üfletilir) Bazen “P” sesiyle “B” sesi
ağızdaki söylenişleri aynı olduğu için birbirine karıştırılır.
Bunları ayırt etmek için öncelikle hançeredeki titreşim
saptanır. “P” nefes sesi olduğu için hançerede titreşim
olmaz. Diğer bir çalışma şekli de elimize bir kâğıt şerit
alırız, “8” dediğimiz zaman kâğıt hareket etmez, “P” de
ise hareket eder. Buna benzer daha birçok çalışma yapılabilir.
3-) D : “T” telaffuz ettirilirken çocukların hançerelerine
hafifçe bastırılırsa “D” sesi meydana gelir. “T” ile “D”
arasındaki fark hançeredeki titreşim ve ağızdan çıkan nefesi,
kâğıt ile kontrol ettirilerek çocuklara fark ettirilir. “D”
harfini “N” gibi çıkaran çocukların burunları sıkılınca
“D” sesi çıkar. 4-) T : “T” sesini çıkartmak için
çocukların ellerine ince bir kâğıt parçası verilerek ( tı-tı)
şeklinde üfletilir. Bu sesi çıkarırken elimizle dudaklar biraz
yana getirilirse “F” sesini çıkarmış olur.
5-)
V : “V” sesini çıkartmak için “F” sesinden hareket edilir.
“F” telaffuz edilirken alt dudak büzülerek sıkılırsa “V”
sesi çıkar.
6-)
F : “F” sesini çıkarmak için üfleme yapılırken üst
dişlerimizi alt dudağa temas ettirirsek “F” sesi çıkar. “S”
sesinden de “F” sesine kolay geçilir.
7-)
H : “H” sesini çıkartmak için nefes ayna üzerine boşaltılarak
aynadaki buğulanma çocuğa gösterilir.
8-)
L: Dil ucu üst dişlere temas eder, dil önü sert damağa kalkar.
Nefes dilin kenarlarından yanlara doğru çıkmış olur. Ağzın
durumu bu sesten önce veya sonra gelene bağlıdır. “L” sesi
‘la la’ hecelerinin tekrarı ile geliştirilir.
9-)
M : “M” sesini çıkartmak için öncelikle çocukların “M- M
- M” titreşimi tespit ettirilir. Sonra dudaklar birbirinden
ayrılınca ( M) sesi kendiliğinden çıkar. Bu sesin ağızdaki
söylenişi “D”, “P” ye uyduğu için çok defa bu seslerle
karışır. Buna engel olmak için burundaki titreşimi tespit etmek
yeterlidir. Burun seslerini çıkartırken, çıkışları aynı olan
seslerle karıştırıldığı zaman ayırt etmek için madeni
aynalardan; cep aynalarından faydalanılır. Örneğin: “M”
dediğimiz zaman ayna üzerinde nefes izi vardır. “B” sesinde bu
yoktur.
10-)
N : “N” sesinin telaffuzu Çoğu kez “T-D” sessizleri ile
karıştırılır. Bunun sebebi bu sessizlerin çıkış şekillerinin
yakınlığıdır. Buna engel olmak için “N” sesinin
telaffuzunda burun titreşiminin, çocuğa fark ettirilmesi
yeterlidir. Ses genizden çıkıyorsa çocukların
11-)
S :”S” sesini çıkartmak için, önce nefes alıştırmaları
yaptırılır ve nefes verilirken çıkan soğuk nefes çocuğun
eline temas ettirilir. “Sssss” gibi, bu çalışmalar anında,
dişler birbirine iyice yaklaştırılır. Yalnız bu yaklaşma fazla
yapılırsa ıslık sesi çıkar. Buna engel olmak için çocuğun
dişleri arasına kalınca bir kâğıt konur ve çıkarılır. Kalan
açıklığın korunması çocuklardan istenir. Bu sesi meydana
getirmek için dilin alt çeneye iyice yatması gereklidir. Yalnız
bu çalışmaların başında öncelikle çocukların dilleri
dışarıda olmak üzere “S” sesi çıkartılmaya çalışılır.
Sonra dillerini içeri, dişlerinin arkasına çekmeleri söylenir.
Başka bir çalışma şekli de “F” sesi çıkarılırken alt
dudak biraz aşağı çekilirse “S” sesi çıkar. “S” sesinin
çıkartılmasında “Z” sesinin çıkışından yararlanılır.
12-)
Ş : “Ş” de nefes sıcaktır. “Ş” sesini çıkartmak için
önce çocuklara “S” sesi çıkarttırılır. “S” sesi
telaffuz edilirken parmaklarımızla dudakları yanlardan öne doğru
toplarsak ve dilin ucunu biraz geriye çekersek “Ş” sesi meydana
gelir.
13-)
J: Bu sesi çıkartmak için “Ş” sesi çıkarılırken hançere
üzerine bastırılırsa “J” sesi meydana gelir.
14-)
Z : “Z” sesini çıkartmak için “S” sesi telaffuz ettirilir.
Çocukların hançereleri üzerine titreşim yaptırılır. Titreşim
parmaklar ile hissettirilir.
15-)
Ç : “Ç” sesini çıkarmak için “T” den hareket edilir. “T”
sesi telaffuz edilirken parmağımızla dilin ucunu dişleriniz
arasına hafifçe bastırırsak “Ç” sesi çıkar. “TŞ”
bileşimi çabuk çıkartılırsa “Ç” olur. Dil ucu, ön alt
çene diş etlerinin dibine bastırılarak “T” çıkarılırken
“Ç” çıkar. Yine “Ç” sesi çıkarmak için çocuğun eline
tebeşir tozu konur, “T” çıkarırken üfleme yapar. Aynı işlem
mumla da yapılır.
16-)
C : “C” sesini çıkarmak için “Ç” sesi telaffuz ettirilir
ve hançere üzerine elin yanıyla hafif basınç yapılırsa “C”
sesi meydana gelir.
17-)
K : “K” sesini elde etmek için “T” sesinden hareket edilir.
“T” telaffuz edilirken dilin ucu geriye doğru itilirse “K”
sesi meydana gelir.
18-)
G : “G” sesini elde etmek için “D” sesini telaffuz ederken
dilin ucu geri itilirse “G” sesi çıkar. Başka bir çalışma
şekli de “K”yı telaffuz ederken hançere seslerinin üzerine
parmakla biraz bastırılırsa “G” sesi çıkar.
19-)
Y : “Y” sesi çok hafif bir sestir. Bunu çıkartmak için
“İ A”dan “Y” ye geçilir. “Y” sesini çıkartmak için
“R” sesinden hareket edilir. “R” sesi titreşimsiz yapılırsa
“Y” sesi meydana gelir. Bunun için “R” telaffuz edilirken
dilin üstten ucu hafifçe basılırsa “Y” meydana gelir.
20-)
R : “R” sesini çıkartmak için çocuğa su ile gargara
yaptırılır. Diğer bir şekil de ise brrrrr dedirterek dudak
titretilir. Oradan dil titreşimine geçilir.
(İşitme
Engelliler Eğitim Uygulama Okulu program kitabından)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder